Bahasa Pengaturcaraan



Perl 
Practical Extraction and Report Language atau singkatanya Perl adalah bahasa pengaturcaraan yang dibangunkan oleh Larry Wall , terutamanya direka untuk teks pemprosesan. Kerana kebolehan pemprosesan kukuh teks, Perl telah menjadi salah satu bahasa yang paling popular untuk menulis skrip CGI. Perl adalah bahasa tafsiran, yang menjadikan ia mudah untuk membina dan menguji program yang mudah.





Python
Python ditafsirkan bahasa pengaturcaraan peringkat tinggi yang reka bentuk falsafah menekankan pembacaan kod . Sintaksis yang dikatakan jelas dan ekspresif.
Python menyokong paradigma pengaturcaraan berbilang, terutamanya tetapi tidak terhad kepada berorientasi objek, penting dan, sebahagian kecilnya, gaya pengaturcaraan berfungsi. Ia mempunyai sejenis sistem yang penuh dinamik dan pengurusan memori automatik, serupa dengan Skim, Ruby, Perl, dan Tcl. Seperti bahasa-bahasa lain yang dinamik, Python sering digunakan sebagai bahasa skrip, tetapi juga digunakan dalam pelbagai konteks bukan skrip. Menggunakan alat pihak ketiga, kod Python boleh dibungkus ke dalam program boleh laku yang tersendiri. Jurubahasa Python boleh didapati untuk sistem operasi banyak.





Javascript 
Javascript merupakan bahasa pemrograman berbasis atau berasaskan web dan berorientasi objek atau sering juga disebut OOP (Object Oriented Programming) . Dimana dianggap sebuah objek memilikimetode, properti dan event yang berbeda. Contohnya ketika kita mengklik tombol maka akanmuncul sebuah pesan peringatan. Ketika kursor melintasi link muncul pesan. Itulah beberapacontoh OOP sederhana.




Ruby

Ruby adalah dinamik, reflektif, kegunaan umum objek berorientasikan bahasa pengaturcaraan yang menggabungkan sintaks yang diilhamkan oleh Perl dengan ciri-ciri seperti Smalltalk.  Ruby mula-mula direka dan dibangunkan pada pertengahan 1990-an oleh Yukihiro "Matz" Matsumoto di Jepun.
Ruby menyokong paradigma pengaturcaraan pelbagai, termasuk objek berfungsi, berorientasikan, penting dan reflektif. Ia juga mempunyai sistem jenis dinamik dan pengurusan memori automatik; Oleh itu, ia adalah sama dalam pelbagai aspek dengan Smalltalk, Python, Perl, Lisp, Dylan, Pike, dan CLU.





0 comments:

Post a Comment