Denial-of-service attack ( DDOS )




Definisi DDOS 

Dalam pengkomputeran, serangan Dos adalah satu cubaan untuk membuat sumber mesin atau rangkaian tersedia untuk pengguna yang dimaksudkan . Walaupun cara untuk menjalankan, motif, dan sasaran serangan DoS mungkin berbeza-beza, ia secara amnya terdiri daripada usaha satu atau lebih orang untuk sementara atau selama-lamanya mengganggu atau menggantung perkhidmatan tuan rumah yang disambungkan ke Internet.
Pelaku serangan DoS biasanya laman sasaran atau perkhidmatan dihoskan pada pelayan web berprofil tinggi seperti bank, gerbang pembayaran kad kredit, dan juga akar mengacu pada pelayan nama. Istilah ini biasanya digunakan berkaitan dengan rangkaian komputer, tetapi tidak terhad kepada bidang ini, sebagai contoh, ia juga digunakan dalam rujukan kepada pengurusan sumber CPU .


Terdapat pelbagai cara ( method ) untuk menyerang laman web . Sama ada menyerang dengan membawa cecacing ( malware ) , virus ( trojan ) atau membanjiri ( flooding ) laman web tersebut .
Antaran cara-cara menyerang laman web ialah :


  1. ICMP FLOOD
    a - Smurf Attack
    b - Ping Flood
    c - SYN Flood
  2. Teardrop Attacks
  3. Peer-to-peer Attacks


PDos Attack ( Phlashing Denial Of Service ) 


(PDoS) juga dikenali sebagai phlashing , adalah satu serangan yang merosakkan sistem begitu teruk bahawa ia memerlukan penggantian atau pemasangan semula perkakasan . Serangan PDoS mengeksploitasikan kelemahan keselamatan yang membolehkan pentadbiran jauh pada muka pengurusan perkakasan mangsa, seperti router, pencetak, atau lain-lain perkakasan rangkaian.

Penyerang menggunakan kelemahan ini untuk menggantikan firmware peranti dengan diubahsuai, rasuah, atau rosak firmware imej satu proses yang apabila dilakukan sah dikenali sebagai berkelip. Ini maka bata peranti, menjadikan ia tidak boleh digunakan untuk tujuan asal sehingga ia boleh dibaiki atau diganti.

PDoS adalah perkakasan serangan tulen yang disasarkan yang boleh menjadi lebih cepat dan memerlukan kurang sumber daripada menggunakan botnet dalam serangan DDoS. Kerana ciri-ciri ini, dan kebarangkalian yang berpotensi tinggi dan eksploitasi keselamatan di Rangkaian Peranti Terbenam Enabled (keperluan), teknik ini telah datang kepada perhatian komuniti penggodam yang banyak.


Banana Attack
Banana Attack  adalah satu lagi jenis DoS. Ia melibatkan mengalihkan mesej keluar daripada pelanggan kembali ke pelanggan, mencegah luar akses, serta banjir klien dengan paket yang dihantar. Satu penyerang mempunyai akses kepada komputer mangsa boleh memperlahankan sehingga ia tidak boleh digunakan atau kemalangan dengan menggunakan Fork Bomb .


(DRDoS) Distributed Reflected Denial of Service Attack 

(DRDoS) melibatkan menghantar permintaan palsu jenis beberapa nombor yang sangat besar komputer yang akan membalas permintaan. Menggunakan protokol internet menipu, alamat sumber ditetapkan kepada mangsa yang disasarkan, yang bermaksud semua balasan yang akan pergi ke (dan banjir) sasaran.

PESANAN - Terdapat pelbagai jenis ddos/dos untuk mempelajari . Terlalu panjang untuk tulis . Sila Contact saya untuk mempelajari yang seterusnya . 

0 comments:

Post a Comment