Perkakasan Untuk Rangkaian

Perkakasan Rangkaian 

Beberapa perkakasan diperlukan dalam membina rangkaian komputer , antaranya ialah Kad Antara Muka Rangkaian , Kad Antara Muka Rangkaian Tanpa Wayar , Modem , Hub/Switch , Router dan Wireless Access Point .


1 - Kad Antara Muka Rangkaian .
- Network Interface Cad ( NIC ) atau Kad Antara Muka Rangkaian merupakan perkakasan fizikal antara rangkaian dengn komputer sistem kerja . Biasanya medium transmisi ialah kabel sipaksi ( coaxial ) , twisted pair atau fiber optik .


2 - Kad Antara Muka Rangkaian Tanpa Wayar 
- Wireless Network Interface Card adalah kad yang menghubungkan komputer dengan rangkaian tanpa wayar .Ia menggunakan berasaskan gelombang radio .


3 - Modem
- Terdapat tiga jenis moden yang telah dibina iaitu modem bina luar , bina modem dan jens USB . Modem berfungsi dengn menukarkan gelombang elektrik ( talian telefon ) kepada isyarat isyarat digital ( pc ) . Contoh - Maxis , celcom , Pi Wimax , YES dan lain-lain . 

4 - Hub/Switch 
- Ia adalah peranti rangkaian yang terdapat di dalam Rangkaian Kawsan Setempat ( LAN ) yang menggunakan topologi bintang . Hub dan Switch terdiri dari port-port yang menyambungkan kabel rangkaian dari setiap komputer / peralatan di dalam rangkaian setempat . Kebanyakkan hub disambung melalui RJ-45 .

5 - Router 
- Router adalah peranti komunikasi yang digunakan untuk menterjemahkan maklumat di antara rangkaian yang berasingan dengn menggunakan kabel atau tanpa wayar ( wireless ) .

6 - Wireless Access Point ( WAP )
- Adalah peranti elektronik kecil yang bertindak sebagai penghubung dengan Kad Antara Muka Rangkaian Tanpa Wayar yang dipasang pada komputer pengguna . 



Contoh-contoh Router , WNIC dan Hub 

0 comments:

Post a Comment