Mari belajar tentang Pengaturcaraan ( Programming )

Apa itu program ? 

Satu program komputer ialah satu siri arahan-arahan terancang yang mengarahkan satu komputer membuat persembahan tugas-tugas tertentu . Tanpa program-program , komputer tidak berguna

Sebuah program mempunyai resepinya yang tersendiri . Ia mengandungi satu senarai pembolehubah-pombolehubah ( macam sains la pulak ) yang dipanggil bahan-bahan dan satu senarai kenyataan-kenyataan ( arahan ) yang memberitahu komputer apa yang perlu dilakukan dengan pembolehubah tersebut . Seperti resepi , pengaturcaraan boleh ditulis dalam pengaturcaraan yang berbeza .

Apa itu pengaturcaraan ?

Pengaturcaraan ialah satu ciptaan satu set perintah-perintah atau arahan-arahan yang mengarahkan satu komputer dalam melaksanakan satu tugas . Kemudian perintah-perintah atau arahan-arahan ini akan jadi disusun atau mentafsirkan lalu menukar kepada arahan-arahan yang boleh dilaksanakan oleh komputer .

Apa pula aturcara komputer ?

Aturcara komputer ialah satu siri suruhan yang mengarahkan komputer melaksanakan tugas . Seorang pengaturcaraan menulis atau menyunting aturcara komputer . Seorang pengaturcaraan menulis aturcara komputer menggunakan bahasa pengaturcaraan . Aturcara komputer adalah set arahan yang ditulis oleh seorang pengaturcaraan supaya komputer dapat melaksanakan tugas dengan betul .

Apa itu bahasa pengaturcaraan ?

Manusia berkemunikasi dengan komputer melalui aturcara atau program komputer . Aturcara komputer ditulis dengan menggunakan bahasa pengaturcaraan .

Melalui bahasa pengaturcaraan , seorang pengaturcaraan dapat mengarahkan komputer untuk memproses data , menyelesaikan masalah dan melakukan tugas-tugas tertentu .

Bahasa pengaturcaraan ialah teknik komunikasi piawai untuk menjelaskan arahan kepada komputer .
Ia merupakan satu set peraturan sintaktik ( syntactic ) dan semantik ( semantic ) yang digunakan untuk menghasilkan sebuah program komputer .



Generasi Bahasa Pengaturcaraan

3 comments:

  1. Bahasa pengaturcaraan dalam Bahasa Melayu?

    Jengok...Pengkompil Malaybasic bagi membina aturcara 2D game dalam bahasa melayu.

    Semoga link ini membantu mereka yang meminati pengaturcaraan.

    ReplyDelete
  2. Bahasa pengaturcaraan dalam Bahasa Melayu?

    Jengok...Pengkompil Malaybasic bagi membina aturcara 2D game dalam bahasa melayu.

    Semoga link ini membantu mereka yang meminati pengaturcaraan.

    ReplyDelete
  3. macam mana mau buat game di microsort visual basic.....

    ReplyDelete