Generasi Bahasa Pengaturcaraan
- Generasi Pertama : Bahasa Mesin
- Generasi Kedua : Bahasa Penghimpun
- Generasi Ketiga : Bahasa Bertatacara Peringkat Tinggi
- Generasi Keempar : Bahasa Berorientasikan Masalah
- Generasi Kelima : Bahasa Tabii .
Pengaturcaraan Berasaskan Objek
Pengaturcaran berorientasikan objek ( Object-Oriented programming ) juga dikenali OOP ialah sejenis paradigma pengaturcaraan .
Pengaturcaraan berorientasikan objek dimulakan dengan melakarkan situasi masalah . Seterusnya , dengan proses memasukkan objek atau pembolehubat ( sebagai kata nama ) , kaedah ( sebagai kata kerja ) dan atribut ( sebagati sifat/adjektif ) rangka-kerja bagi aturcara dihasilkan yang dimodelkan untuk situasi tersebut .
Pengaturcaraan berorientasikan objek dimulakan dengan melakarkan situasi masalah . Seterusnya , dengan proses memasukkan objek atau pembolehubat ( sebagai kata nama ) , kaedah ( sebagai kata kerja ) dan atribut ( sebagati sifat/adjektif ) rangka-kerja bagi aturcara dihasilkan yang dimodelkan untuk situasi tersebut .
- Kelas ( class )
- Objek ( Object )
- Kaedah ( method )
- Pewarisan ( Inheritance )
- Pengkapsulan ( encapsulation )
- Pengabstrakan ( abstraction )
Kaedah Penterjemahan Bahasa Pengaturcaraan
- Terdapat tiga jenis penterjemahan bahasa pengaturcaraan iaitu :
1 - Assembler
2 - Pengkompil
3 - Interpreters
Assembler
Penterjemahan assembler akan menukarkan arutcara dalam bahasa assembler kepada bahasa mesin .
Pengkompil
Pengkompil
Pengkompil akan menukarkan kod sumber yang ditulis dalam bahasa peringkat tinggi kepada bahasa mesin .
Intrepeters
Interpeters akan menukarkan pernyataan yang ditulis dalam bahasa peringkat tinggi kepada mesin kemudian melaksanakan sebaris demi sebaris pernyataan .
Intrepeters
Interpeters akan menukarkan pernyataan yang ditulis dalam bahasa peringkat tinggi kepada mesin kemudian melaksanakan sebaris demi sebaris pernyataan .
Elemen Asas Pengaturcaraan
Terdapat lima ( 5 ) elemen asa dalam pengaturcaraan iaitu :
I - Constant ( pemalar )
II - Variable ( pembolehubah )
III - Data type ( jenis data )
IV - Operator ( operasi asas matematik )
V - Control Structures ( struktur kawalan )
I - Constant
Pemalar adalah satu tempat data untuk menyimpan maklunat . Nilainya yang tidak akan berubah pada bila-bila masa walaupun semasa program sedang dilaksanakan .
Pemalar adalah satu tempat data untuk menyimpan maklunat . Nilainya yang tidak akan berubah pada bila-bila masa walaupun semasa program sedang dilaksanakan .
II - Variable ( pembolehubah )
Pembolehubat adalah tempat data yang juga untuk menyimpan maklumat . Nilai yang terdapat didalamnya akan berubah semasa program di laksanakan .
Pembolehubat atau juga dikenali ( variable ) merupakan kaedah pemudahcara bagaimana sesuatu bahasa pengaturcaraan menerima , menghantar dan pelbagai operasi lagi terhadap sesuatu input .
III - Data type ( jenis data )
Jenis data bagi pembolehubah dan pemalar tetap menentukan jenis maklumat akan disimpan di dalam ruang ingatan yang diperuntukan .
JENIS DATA | KEGUNAAN |
Boolean | Bernilai BENAR atau SALAH |
Byte | Satu aksara dalam ASCII |
Currency | Nilai perpuluhan |
Date | 8 aksara untuk tarikh |
Single | Nombor perpeluhan sehingga 6 tempat perpuluhan |
Double | Nombor perpuluhan sehingga 14 perpuluhan |
Integer | -32,768 hingga 32,767 |
Long | Bagi nilai yang lebih besar daripada integer |
String | Data alpanumerik iaitu huruf , digit , dan lain-lain |
Variant | Jenis data default |
IV - Operator
Operator adalah symbol atau tanda untuk memberitahu kepada komputer supaya melakukan operasi tertentu . Contoh , + , x , / . Secara umumnya terdapat tiga jenis operator iaitu :
1 - Matematikal operator
2 - Relational Operator
3 - Logikal operator .
1 - Matematikal operator
2 - Relational Operator
3 - Logikal operator .
0 comments:
Post a Comment