Programming ( part 2 )

Generasi Bahasa Pengaturcaraan 

  1. Generasi Pertama : Bahasa Mesin 
  2. Generasi Kedua : Bahasa Penghimpun 
  3. Generasi Ketiga : Bahasa Bertatacara Peringkat Tinggi 
  4. Generasi Keempar : Bahasa Berorientasikan Masalah
  5. Generasi Kelima : Bahasa Tabii . 
Pengaturcaraan Berasaskan Objek

Pengaturcaran berorientasikan objek ( Object-Oriented programming ) juga dikenali OOP ialah sejenis paradigma pengaturcaraan .

Pengaturcaraan berorientasikan objek dimulakan dengan melakarkan situasi masalah . Seterusnya , dengan proses memasukkan objek atau pembolehubat ( sebagai kata nama ) , kaedah ( sebagai kata kerja ) dan atribut ( sebagati sifat/adjektif ) rangka-kerja bagi aturcara dihasilkan yang dimodelkan untuk situasi tersebut . 

  1. Kelas ( class ) 
  2. Objek ( Object ) 
  3. Kaedah ( method )
  4. Pewarisan ( Inheritance ) 
  5. Pengkapsulan ( encapsulation ) 
  6. Pengabstrakan ( abstraction ) 

Kaedah Penterjemahan Bahasa Pengaturcaraan 

  • Terdapat tiga jenis penterjemahan bahasa pengaturcaraan iaitu :
    1 - Assembler
    2 - Pengkompil
    3 - Interpreters

Assembler 

Penterjemahan assembler akan menukarkan arutcara dalam bahasa assembler kepada bahasa mesin .

Pengkompil 
Pengkompil akan menukarkan kod sumber yang ditulis dalam bahasa peringkat tinggi kepada bahasa mesin .

Intrepeters 

Interpeters akan menukarkan pernyataan yang ditulis dalam bahasa peringkat tinggi kepada mesin kemudian melaksanakan sebaris demi sebaris pernyataan . 


Elemen Asas Pengaturcaraan 

Terdapat lima ( 5 ) elemen asa dalam pengaturcaraan iaitu :

I - Constant ( pemalar )
II - Variable ( pembolehubah )
III - Data type ( jenis data )
IV - Operator ( operasi asas matematik ) 
V - Control Structures ( struktur kawalan )

I - Constant
Pemalar adalah satu tempat data untuk menyimpan maklunat . Nilainya yang tidak akan berubah pada bila-bila masa walaupun semasa program sedang dilaksanakan . 





II - Variable ( pembolehubah )
Pembolehubat adalah tempat data yang juga untuk menyimpan maklumat . Nilai yang terdapat didalamnya akan berubah semasa program di laksanakan .

Pembolehubat atau juga dikenali ( variable ) merupakan kaedah pemudahcara bagaimana sesuatu bahasa pengaturcaraan menerima , menghantar dan pelbagai operasi lagi terhadap sesuatu input . 


III - Data type ( jenis data )
Jenis data bagi pembolehubah dan pemalar tetap menentukan jenis maklumat akan disimpan di dalam ruang ingatan yang diperuntukan . 


JENIS DATA

KEGUNAAN
Boolean
Bernilai BENAR atau SALAH
Byte
Satu aksara dalam ASCII
Currency
Nilai perpuluhan
Date
8 aksara untuk tarikh
Single
Nombor perpeluhan sehingga 6 tempat perpuluhan
Double
Nombor perpuluhan sehingga 14 perpuluhan
Integer
-32,768 hingga 32,767
Long
Bagi nilai yang lebih besar daripada integer
String
Data alpanumerik iaitu huruf , digit , dan lain-lain
Variant
Jenis data default

IV - Operator 
Operator adalah symbol atau tanda untuk memberitahu kepada komputer supaya melakukan operasi tertentu . Contoh , + , x , / . Secara umumnya terdapat tiga jenis operator iaitu :

1 - Matematikal operator
2 - Relational Operator
3 - Logikal operator .

0 comments:

Post a Comment